MENU

Frequently Asked Questions

 

[-] Complaint
  • Questions:
    What are the criteria of complaint that will be taken action?
    Answers:
    Complaint that will be taken action is a complaint that meets the following criteria:
    i. Bear the name and address of the complainant, complaint address, the complainant phone number (if available), clear fact and date.
    ii. Complaint is related with the operation of Kulim Municipal Council
    iii. Complaint is related with the staff and departments of Kulim Municipal Council.
    iv. Well-founded complaint
  • Questions:
    What channels can be used to make a complaint:
    Answers:
    Complaint channels that can be used are as follows:
    i. Hotline 1800-880-428
    ii. Telephone: 04-4905664/4907526/4906522 ext: 226
    iii. Self Visit
    iv. Letter
    v. Fax: 04-4901443
    vi. E-mail (aduan@mpkk.gov.my)
    v. Complaint Site : http://e-aduan.mpkk.gov.my
[-] Business Licence
  • Questions:
    What types of licences are issued by Kulim Municipal Council?
    Answers:
    i. Trade business licence
    ii. Hawker licence (night market, daily market, morning market, mobile hawker)
    iii. Establishment licence (restaurant)
    iv. Food factory licence
    v. Livestock licence
    vi. Advertising licence (advertisement, banner, streamer)
    vii. PBT stall licence (tenants of Council stalls)
[-] Parking System
  • Questions:
    What is the purpose of introducing coupon parking system?
    Answers:
    Road Transport Act 1987 (Act 333) authorises the Kulim Municipal Council to collect the payment and control the parking places in its area for the following purposes:
    i. Establish comfort and convenience to the public to park their cars.
    ii. Regulate the placement of cars so that it is systematic and not disrupt the traffic
  • Questions:
    How can I get the coupons?
    Answers:
    Parking coupons are available from authorised agents appointed by Kulim Municipal Council. To recognise the appointed agent, MPK provides the signboard as identification. (appointed agents)
[-] Peranan MPKK
  • Questions:
    Ekonomi
    Answers:
    Dalam meniti arus pembangunan yang pesat membangun, peluang pekerjaan juga selaras dengan pembangunan premis-premis perniagaan dan sektor industri yang tumbuh bagaikan cendawan. Kelulusan permohonan pembangunan hartanah juga kini dipercepatkan oleh MPKK untuk kepentingan penduduk Kulim khususnya. Dengan terbinanya premis-premis perniagaan, pembangunan sektor industri, maka peluang pekerjaan sebanyak 4000 jawatan menunggu pengisian oleh penduduk Kulim khususnya dan penduduk sekitar Negeri Kedah, Pulau Pinang, Perlis dan juga Perak amnya. Walaupun fokus diberi kepada arus pembangunan yang moden namun peniaga-peniaga kecil juga tidak dilupakan. Peniaga kecil adalah salah satu sektor penyumbang ekonomi terbesar di negara kita. Di Kulim khususnya, tapak-tapak seperti pasar malam, pasar harian, pasar pagi , Dataran Usahawan, peniaga beredar disediakan kepada peniaga-peniaga kecil bagi mempromosikan produk-produk keluaran mereka. Dengan pemberian Lesen Serta Merta (Lulus bersyarat), maka peniaga-peniaga kecil kini tumbuh bagaikan cendawan di seluruh pelusuk bandar Kulim. Lesen sementara juga disediakan kepada peniaga-peniaga yang menjalankan perniagaan secara tidak sepenuh masa. Tidak mustahil kepada pelajar-pelajar yang sedang menunggu keputusan peperiksaan juga boleh memohon lesen sementara (Lulus bersyarat) bagi memulakan perniagaan sekadar ingin memenuhi masa yang terluang. Disamping memberi peluang perniagaan, aspek kebersihan juga dititik beratkan kepada penduduk Kulim selari dengan slogan "Kebersihan, Keindahan, Kemajuan dan Keselamatan Kulim adalah tanggungjawab bersama".
  • Questions:
    Pelancongan
    Answers:
    Kulim berpotensi menjadi destinasi pelancongan kerana disokong oleh wujudnya aset menarik seperti alam semulajadi dan sumber ekonomi sedia ada. Terdapat 10 destinasi pelancongan sediada untuk dikunjungi. Antaranya :
    1. Sungai Sedim
    2. Tree Top Walk
    3. Gunung Bintang
    4. Taman Tasik Putra
    5. Ulu Paip
    6. Gunung Bongsu
    7. Pahau
    8. Air Terjun Junjung
    9. Kawasan sawah Padang Serai
    10.Kulim Golf
    Disamping itu terdapat 25 pembangunan komited yang dikenalpasti sebagai sumber-sumber tarikan pelancongan dimana 17 adalah tempat cadangan destinasi baru dan 8 untuk naik taraf. Pelancong yang berkunjung ke Kulim juga disediakan tempat untuk menginap. Terdapat pelbagai jenis tempat penginapan seperti Kulim Inn, Hotel Seri Malaysia, Motel Poon Soon, Motel RnZ, Hotel Kulim dan Homestay disekitar Kulim. Fokus kepada Homestay, MPKK kini dalam usaha membantu untuk mempromosikan Homestay di daerah Kulim. Slogan "KULIM SEBAGAI DESTINASI PELANCONGAN ANDA" menjadi landasan kepada MPKK ke arah mempromosikan serta menghidupkan pembangunan pelancongan Kulim.
  • Questions:
    Pendidikan
    Answers:
    Dalam bidang pendidikan, kini Kulim mempunyai banyak pusat-pusat pengajian tinggi di sekitar Kulim Hitech. Walaupun tidak berada di kawasan pentadbiran MPKK, namun ia masih di dalam Daerah Kulim secara keseluruhannya. Sekolah-sekolah kerajaan juga banyak ditubuhkan untuk kepentingan pendidikan anak-anak bangsa penduduk Kulim khususnya. Dalam perancangan KULIM 2020, banyak lagi sekolah-sekolah akan dibina ekoran dari pertumbuhan penduduk Kulim yang pesat dengan mendadak menjelang tahun 2020. MPKK meletakkan visi dan misi selari dengan Falsafah korporatnya iaitu "Kami Bekerja Untuk Membantu, Mencari Ilmu Dan Rezeki Kerana Ibadah".
  • Questions:
    Kebajikan
    Answers:
    Sejajar dengan pembangunan ekonomi, pendidikan, kepesatan pembangunan perindustrian, MPKK juga turut menitikberatkan soal kerohanian. Dengan penyediaan Masjid-masjid dan Surau-surau, penduduk setempat diberi ruang untuk beribadah. Kuil penganut hindu, Tokong Cina turut diberi kelulusan agar kaum-kaum lain boleh merasai kesaksamaan MPKK dalam mentadbir Kulim yang terdiri dari pelbagai etnik dan agama. Kemudahan sosial seperti penyediaan tempat-tempat beriadah secara percuma, tandas awam, stesen bas awam, stesen teksi awam, pasar awam dan banyak lagi boleh didapati di sekitar Kulim. Saranan MPKK supaya jagalah kebersihan di tempat-tempat awam. Secara keseluruhannya kebersihan Kulim adalah mencerminkan betapa penduduk Kulim begitu cintakan kebersihan dan keindahan.
  • Questions:
    Kemasyarakatan
    Answers:
    Dibawah program Local Agenda (LA21) telah menggariskan 4 objektif utama iaitu :
    1. Mendedahkan masyarakat dan sektor swasta tempatan kepada isu-isu pembangunan mampan
    2. Menjelaskan bahawa tanggungjawab pembangunan mampan adalah tanggungjawab bersama.
    3. Merumuskan strategi dan pelan tindakan LA21 berdasarkan isu-isu pembangunan mampan setempat
    4. Melaksanakan pelan tindakan LA21 dalam bentuk projek-projek pembangunan mampan.
    Melalui program LA21 masyarakat tempatan boleh melibatkan diri untuk mengenalpasti dan mengkaji isu-isu pembangunan mapan, membentuk pelan tindakan untuk menangani isu-isu tersebut dan melaksanakan pelan tindakan itu. Pendekatan asas program ini ialah pendekatan ‘bottom-up', atau dari akar umbi ke atas. Ini bermakna, penduduk-penduduk tempatan sendiri akan terlibat dalam menentukan pelan tindakan bagi kawasan masing-masing. Sebagai contoh, penduduk tempatan terlibat secara langsung mengenai perbincangan, bengkel atau aktiviti berkaitan dengan isu-isu tempatan. Antara contoh isu yang boleh dibangkitkan adalah seperti isu banjir dan sistem peparitan, isu pencemaran alam sekitar, isu pengangkutan dan lalulintas, isu perumahan dan isu sosial dalam komuniti serta isu-isu lain.
    Program ini telah diperkenal dengan 4 tema utama iaitu:
    1. Save The Nature For Future Generation
    2. Neighbourhood Watch
    3. Caring Society
    4. Healthy Living
  • Questions:
    Kebudayaan
    Answers:
    Budaya & Warisan
    • Dengan pelbagai kaum dan budaya yang sudah bersatu sejak ratusan tahun yang lalu, Kulim dikurniakan dengan kepelbagaian budaya dan warisan. Ini dapat dilihat melalui tarikan senibina bersejarah dan kraf tangan di Kulim yang menjadi faktor penarik pelancong datang ke Kulim. Terdapat senibina bersejarah yang masih kekal di Kulim. Di antara bangunan warisan yang masih terdapat di Kulim ialah panggung Coronation, Sek Men St. Patrick (1933) yang mana telah dijadikan sebagai bangunan perniagaan. Sekolah Menengah Sultan Badlishah (1948), Balai Polis Kulim dan sebagainya. Manakala jam merdeka Kulim telah dirasmikan oleh DYMM Sultan Kedah pada 15 September 1957 yang masih kekal menjadi mercu tanda bagi bandar Kulim. Jam Merdeka Kulim telah berdiri megah lebih setengah abad iaitu seusia dengan Kemerdekaan Malaysia pada tahun 1957. Batu asas Jam Merdeka ini telah dibuat oleh YPM Tunku Abdul Rahman Putra Al Haj Ketua Menteri Persekutuan Tanah Melayu pada 14 Jun 1957. Jam Merdeka Kulim ini telah berjaya disiapkan dalam tempoh 3 bulan dan dirasmi oleh DYMM Tuanku Sultan Badlishah Ibni Almarhum Yang Di Pertuan Paduka Seri Sultan Abdul Hamid Shah, KOM, CMG, KBE Sultan Kedah pada 15 September 1957 iaitu 2 minggu selepas Perisytiharan Kemerdekaan Malaysia pada 31 Ogos 1957.
    • Industri kraftangan terutamanya adalah industri yang sudah lama ada di seluruh kawasan daerah Kulim. Ia menjadi sumber utama pekerjaan dan pendapatan bagi penduduk tempatan. Terdapat juga sedikit kraf tangan yang semakin dilupai yang mempunyai potensi besar untuk diterokai oleh sektor komersial. Salah satu produk kraftangan yang popular di Kulim adalah anyaman bakul, kraftangan mengkuang pandan dan rotan, tudung Saji, Dekorasi dinding, hiasan meja, beg anyaman rotan dan kotak buluh yang terdapat di Pusat Pemulihan Penagihan Narkotik (PUSPEN) Karangan, Kulim.
  • Questions:
    Kaum Etnik
    Answers:
    Kelompok etnik ialah kelompok manusia yang anggotanya mengaitkan diri melalui sesuatu warisan sepunya, baik warisan yang benar mahupun yang dianggap. Identiti etnik dipupuk dengan membezakan kelompok diri daripada kelompok yang lain menerusi sifat-sifat seperti budaya, bahasa, agama, dan tingkah laku. Kaum dan etnik yang terdapat di Kulim adalah Melayu, India, Cina, Budha, Sikh, Kristian dan masyarakat Siam.
  • Questions:
    Perayaan Keagamaan mengikut etnik di Kulim
    Answers:
    Islam
    • Hari Awal Muharam (Tahun Baru Islam)
    • Hari Raya aidil Adha
    • Hari Raya Aidil Fitri
    • Hari Maulidur Rasul. Hari Keputeraan Nabi Muhammad S.A.W
    • Hari Nuzul Quran
    • Hari Israk dan Mikraj
    Cina
    • Hari Chap Goh Mei
    • Hari Kuih Bulan
    • Hari Taun Baru Cina
    • Perayaan Ching Ming
    • Pesta Tanglung
    • Perayaan Hantu Lapar
    Hindu (India)
    • Hari Deepavali
    • Hari Durga Puja
    • Hari Thaiponggal
    • Hari Thaipusam
    Buddha (Siam)
    • Hari Wesak
    • Perayaan Lai Krathong
    • Pesta Menora
    Kristian
    • Hari Easter
    • Hari Natal (Krismas)
    Sikh
    • Vaisakhi perayaan masyarakat Sikh di seluruh dunia menyambut perayaan keagamaan Vaisakhi (atau Bhaisakhi) dengan mengadakan upacara sembahyang, nyanyian dan tarian.
[-] Cukai Taksiran
  • Questions:
    Apakah itu Cukai Taksiran?
    Answers:
    Cukai taksiran ialah cukai yang dikenakan ke atas setiap pegangan berkadar dalam kawasan Pihak Berkuasa Tempatan (Majlis Perbandaran Kulim) seperti :
    - Bangunan Kediaman
    - Bangunan Perniagaan (Kedai, Kompleks Perniagaan,
    - Pejabat, Sresyen Minyak dsb)
    - Banguan Perindustrian (Kilang, Pencawang)
    - Tanah Kosong (Bangunan, Perniagaan dsb) yang dalam kawasan Majlis Perbandaran Kulim.
  • Questions:
    Cukai Taksiran perlu dibayar 2 kali setahun iaitu :
    Answers:
    Tempoh bil Tempoh bayaran
    Penggal 1 (Januari - Jun) Sebelum 28@29 Febuari /tahun
    Penggal 2 (Julai - Disember) Sebelum 31 Ogos /tahun
  • Questions:
    Risiko sekiranya tidak membayar mengikut tempoh yang ditetapkan:
    Answers:
    Kebajikan : Sejajar dengan pembangunan ekonomi, pendidikan, kepesatan perindustrian, MPKK juga turut menitik beratkan soal kerohanian. Dengan penyediaan Masjid-masjid dan Surau-surau, penduduk setempat diberi ruang untuk beribadah. Juga kepada kuil2, tokong2 cina, diberi kelulusan agar kaum-kaum lain boleh merasai kesaksamaan MPKK dalam mentadbir Kulim yang terdiri dari pelbagai etnik. Kemudahan sosial seperti penyediaan tempat-tempat beriadah secara percuma, tandas-tandas awam, stesen bas awam, stesen teksi awam, pasar-pasar awam dan banyak lagi boleh didapati di sekitar Kulim. saranan MPKK supaya jagalah kebersihan di tempat-tempat awam. Kebersihan Kulim adalah mencerminkan betapa penduduk Kulim begitu cintakan kebersihan dan keindahan.
  • Questions:
    Apakah usaha yang dilakukan untuk mendekatkan diri dengan masyarakat?
    Answers:Tindakan untuk menuntut tunggakan di bawah Seksyen 148 (1) Kerajaan Tempatan 1976, akan diambil jika bayaran cukai taksiran tidak dijelaskan dalam tempoh yang ditetapkan.
    - Denda lewat secara automatik dikenakan sebanyak RM2.00 atau 2% setiap penggal
    - Notis E akan dikenakan sebanyak RM3.00 setiap penggal.
  • Questions:
    SEKIRANYA MASIH GAGAL MENJELASKAN CUKAI. WARAN TAHANAN (SEKSYEN 148) AKAN DIKELUARKAN. WARAN INI MEMBOLEHKAN PEGAWAI MPKK :
    Answers:
    - Mensita/menahan/melelong sebarang harta alih kepunyaan anda
    - Mensita pegangan/bangunan tersebut.
    - Menahan dan melelong bangunan/tanah melalui Pendaftar Mahkamah Tinggi (Seksyen 151)
    - Menahan proses kelulusan dan perkhidmatan MPKK bagi pegangan yang mempunyai tunggakan seperti berikut :
    * Kelulusan lesen perniagaan
    * Kelulusan pelan perancangan
    * Kelulusan pelan bangunan
    * Kelulusan Sijil Layak menduduki
  • Questions:
    Apa yang perlu dibuat jika Bil Cukai Taksiran tidak diterima?
    Answers:
    Anda tidak perlu menunggu sehingga bil tiba, atau sekiranya masih belum menerima sebarang bil ketika tempoh bayaran terakhir, sila datang terus ke Kaunter Cukai Taksiran, Jabatan Perbendaharaan, Majlis Perbandaran Kulim.
  • Questions:
    Hak Penyewa/Tenan
    Answers:
    Seksyen 151 (6) Akta Kerajaan tempatan 1976, memberi hak-hak dimana penyewa boleh membayar sewanya kepada Majlis sehingga selesai tunggakan cukai taksiran premis tersebut.
  • Questions:
    Ansuran
    Answers:
    Kemudahan Bayaran Ansuran Bulanan kepada pembayar cukai bermasalah, Permohonan boleh dikemukakan untuk menjelaskan cukai secara ansuran. Walau bagaimanapun, Sebarang pertimbangan mengenai perkara ini adalah tertakluk kepada budibicara Pegawai Majlis.
  • Questions:
    Lokasi
    Answers:
    Lokasi Masa Cara Bayaran
    Kaunter bayaran Ibu Pejabat MPKK Ahad – Rabu (8.00 pg – 4.30 ptg) Khamis (8.00 pg – 2.30 ptg) -Tunai -Cek -Bank Deraf -Kad Kredit (V/M) -Money Order -Postal Order  
    Pejabat Cawangan : 1.Cawangan Padang Serai    (Tel : )2.Cawangan Mahang    (Tel:) Ahad – Rabu (8.00 pg – 4.30 ptg) Khamis (8.00 pg – 2.30 ptg) -Tunai -Cek -Bank Deraf
    Pejabat Pos Malaysia Bhd -Pej Pos Kulim -Pej Pos Lunas -Pej Pos Pdg Serai -Pej Pos Karangan -Pej Pos Sg Petani -Pej Pos Alor Setar -Pej Pos Butterworth -Pej pos Pulau Pinang -Pej Pos Bkt Mertajam Waktu bekerja

     mengikut Pej Pos

    Mengikut kehendak Pejabat Pos
    Bank Islam (M)Sdn Bhd Waktu bekerja  mengikut Bank Mengikut kehendak Bank
    www.maybank2u.com.my 24 jam Pemindahan kredit
     

    Peringatan kepada pembayaran melalui cek, bank deraf, kiriman wang atau wang pos hendaklah dipalangkan ke Akaun Penerima Sahaja dan sertakan juga nombor akaun pegangan, nombor telefon dan nama di belakang dan dibayar kepada "MAJLIS PERBANDARAN KULIM"   atau "MPKK"

       

    Perkara yang perlu dimaklumkan kepada Majlis jika:
    i. Sekiranya premis kosong dan tidak diduduki selama tidak kurang daripada satu bulan, Majlis hendaklah diberitahu dalam tempoh 15 hari daripada tarikh kekosongan untuk tujuan pengurangan kadar cukai mengikut syarat-syarat di dalam Seksyen 162 (1) Akta Kerajaan Tempatan 1976.
    ii. Sekiranya berlaku sebarang pindah milik/mewarisi sesuatu harta, Majlis hendaklah diberitahu dengan mengisi Borang I/J dalam tempoh (03) bulan / (01) tahun dari tarikh pindah milik dibuat,peruntukan di bawah Seksyen 160 (1) dan 160 (2) Akta Kerajaan Tempatan 1976.
    iii.Sekiranya premis berkenaan hendak dibaiki, diperbesarkan atau dibuat sebarang pengubahsuaian, sila kemukakan permohonan kepada Majlis sebelum kerja-kerja dimulakan,Peruntukan di bawah Seksyen (141) Undang-undang Kecil Bangunan Seragam 1984 dan Seksyen 70(1) Akta Jalan, Parit dan Longkag 1974.
    iv. Semak dengan pegawai Majlis untuk maklumat nama yang didaftar dan tunggakan cukai taksiran sebelum membeli sesebuah rumah atau sebidang tanah.

  • Lain-lain perkara yang perlu diambil perhatian
  • Questions:
    Pertukaran Alamat Pos
    Answers:
    Pertukaran alamat pos bagi bil Cukai Taksiran boleh dilakukan dengan memaklumkan kepada Majlis sekiranya menghendaki bil tersebut dihantar ke alamat terkini. Anda juga boleh mengemaskini maklumat melalui system online iaitu eupdatecpintu.mpkk.gov.my
  • Questions:
    Cukai yang dibayar untuk apa?
    Answers:
    Semua kos pengurusan dan pentadbiran Bandar Kulim menggunakan sumber daripada cukai taksiran yang dikenakan kepada pemilik bangunan di kawasan Kulim Antaranya :
    - Bayaran bil elektrik jalan, parit jalan, gerai dan bangunan awam.
    - Bayaran bil air untuk bangunan awam (pasar, tandas, dewan, stadium)
    - Penyelenggaraan jalan, parit jalan, gerai dan bangunan awam
    - Penyelenggaraan landskap.
    - Penyelenggaraan lampu jalan.
    - Mengatasi bencana alam seperti banjir dan tanah runtuh.
  • Tahukah Anda?

    Anda hanya membayar serendah 25 sen sehari untuk cukai taksiran kediaman anda.

    Berikut makluman purata bayaran cukai taksiran premis bagi:

    -Rumah kediaman kos rendah dan sederhana 1 tingkat RM0.30/hari
    -Rumah kediaman kos sederhana 2 tingkat RM0.60/hari
    -Rumah berkembar 1 tingkat RM0.44/hari
    -Rumah berkembar 2 tingkat RM0.82/hari
    -Rumah sesebuah (banglo) RM1.39/hari

    Sebarang pertanyaan, sila hubungi
    Bahagian Cukai Taksiran
    Majlis Perbandaran Kulim
    Telefon : 04-4905664/4907526/4906522
    samb : 218/219

[-] OSC
  • Questions:
    Who are the applicants of OSC Online?
    Answers:
    Applicants are those who are qualified and have submitted applications to municipal councils in accordance to the provisions of relevant acts, among them include architects, engineers, planners and land surveyors.
  • Questions:
    Do applicants need to register with the municipal councils?
    Answers:
    Applicant registration follows the single sign concept whereby applicants only fill in and upload the registration information once on KPKT's website which in turn can be sent to a municipal council website selected by the applicant. For control aspects on documents and since each municipal council is a planning authority itself, thus, each municipal council will generate a specific username and password. Applicants should use both the username and password when dealing with the respective municipal council.
  • Questions:
    What is the format for uploading plans and documents?
    Answers:
    The format for uploading plans and documents is in PDF.
  • Questions:
    Why is it in PDF and not in CADD file format?
    Answers:
    Application files are smaller and lighter and do not burden the system and storage. Moreover no amendment could be made on plans and documents by the reviewing officer.
  • Questions:
    Are hard copies still required in executing OSC Online?
    Answers:
    1 to 3 sets of complete documents and plans need to be presented as proof of submission.
  • Questions:
    When are hard copies submitted?
    Answers:
    Within 3 days after the documents and plans are sent online which is when the send button has been activated.
  • Questions:
    Is the e-signature approach used in OSC Online?
    Answers:
    At this stage applicants still need to place their signatures on the hardcopy that is delivered as proof of submission and on plans that are prepared to be endorsed for official approval issuance. E-signatures will be considered in the next improvement phase.
  • Questions:
    How many days are taken by the OSC unit to process an application?
    Answers:
    5 calendar days to consider the submission of hardcopies within 3 days from the send date of online application.
  • Questions:
    How long does it take for materials which have been uploaded to be kept in the system before the application is deleted?
    Answers:
    Applicants will be notified on the items which need to be provided in order to complete the application before OSC circulates. In the event that the applicant fails to submit the items required which is to activate the account within 7 days, the application will be sent to the storage. If the applicant still fails to activate the account within the next 7 days, the uploaded documents will then be deleted. For applicants who are still interested in submitting applications, uploading and submissions will have to be performed again.
  • Questions:
    Can applicants check their application status online?
    Answers:
    Applicants may check their application status online using ID project and ID application. The project owner could also check the application status using the same method.
  • Questions:
    There are internal or external technical agencies that may still require hardcopies for review purposes. How is this executed?
    Answers:
    The technical agencies involved need to deal directly with the applicants to retrieve hardcopies. However the technical agencies are recommended to take the appropriate actions to move from the method of reviewing hardcopies to the method of reviewing it online in stages.
  • Questions:
    What are the main modules of OSC Online?
    Answers:
    The 2 main modules are e-submission where applicants are required to register, upload and submit applications and e-processing to where internal and external technical agencies process the applications.
  • Questions:
    What are the sub modules of OSC Online?
    Answers:
    There are 8 OSC Online sub-modules which are:
    i. e-application = applicants present any application from the list of 32 applications listed.
    ii. e- service request = applicants submit the applications which are not included in the 32 types of applications listed.
    iii. e-reference = lists other requirements relating to the development in a municipal council other than the uniformed requirements listed
    iv. e-question = online pre consultation
    v. e-complaints = make complaints about the processes and OSC Online procedures which are related to applications.
    vi. e-guide = Geographic Information Systems (GIS) for respective municipal councils
    vii. e-payment = Submit proof of payment relating to development control
    viii. e-report card = Evaluate and rate the performance of OSC Online services
  • Questions:
    How are processing fees paid through OSC online?
    Answers:
    Processing fees are paid through the method prescribed by municipal councils which is online with selected banking institutions or payment counters. E-payment modules under OSC Online only require the proof of payment uploaded to be included with applications.
  • Questions:
    What if an application uses manual drawings but is still sent via online?
    Answers:
    The drawing must be scanned and uploaded in pdf format.
  • Questions:
    For applications that are proposed via online, should updates be made to the OSC Portal?
    Answers:
    For online applications, updating need not be done in the OSC Portal.
  • Questions:
    What should be done if there is a need to refer to other technical agencies which are unlisted under the prescribed technical agency?
    Answers:
    Addition of other technical agencies apart from those listed can be done by the system administrator of the respective municipal councils.

 

Contact Person

Name : Puan Munira binti Abdul Rahim
Position : Penolong Pegawai Penerangan
Department : Bahagian Komunikasi Korporat
Address : Majlis Perbandaran Kulim,
No 1, Lebuh Bandar 2, Bandar Putra, 09000 Kulim, Kedah Darul Aman.
Phone : 04-4325225
Ext : 222
E-mail : munira@mpkk.gov.my
Last Updated: Thursday, 19 October 2017 - 3:57pm